Onthulling Koningshek met de makers

Eindelijk kunnen we dit organiseren

Op donderdag 5 mei 2022 om 10.00 uur vindt de onthulling plaats van het hek rond de Koningslinde op het Bolwerk in Bergen op Zoom.  Vanwege coronamaatregelen is dit diverse malen uitgesteld.

De Koningslinde is ter ere van de troonswisseling op 30 april 2013 door toenmalig Burgemeester Dick de Cloe geplant. In elk van de 408 Nederlandse gemeente is toen een lindeboom geplant op initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag. In veel van die gemeenten staat er rondom de boom een sierhek; een Koningshek. Maar in Bergen op Zoom staat deze boom er nog niet zo majesteitelijk bij.

Kiwanisclub Bergen op Zoom vond het een mooie uitdaging om ter gelegenheid van hun 40-jarig jubileum hier iets aansprekends te plaatsen.

Kiwanis is een wereldwijde organisatie van vrijwilligers die zich inzet voor het verbeteren van de wereld, kind per kind en gemeenschap per gemeenschap.  Het motto van Kiwanis is "serving the children of the world".  Op vele manieren dragen de vrijwilligers van Kiwanis bij aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Ze doen dat door uitvoering van effectieve humanitaire acties met zowel sociale als culturele doelen. Hierbij hebben bij Kiwanis van oudsher doelen voor kinderen de voorkeur. In Bergen op Zoom zijn de jaarlijkse Haringparty en het evenement Spelen bij de Peperbus bekende evenementen,

Het lustrum-jaar van Club Bergen op Zoom viel samen met het jaar waarin 75 jaar bevrijding werd gevierd. Voor het ontwerp van het Koningshek heeft de Kiwanisclub contact opgenomen met 3 middelbare scholen. Er is gevraagd om op het thema vrijheid een ontwerp te maken voor de zijpanelen van het hekwerk. Zowel het Roncalli, De Rijksscholengemeenschap en het Mollerlyceum hebben leerlingen van de bovenbouw deze opdracht meegegeven. De docenten hebben de beoordeling daarvan gedaan. De vijf meest aansprekende ontwerpen zijn verder uitgewerkt om uit panelen van cortenstaal uitgesneden te worden.

Op donderdag 5 mei zal de  officiële onthulling van het Koningshek door de Kiwanisclub Bergen op Zoom  samen met de leerlingen plaatsvinden. Elke leerling mag het eigen ontwerp onthullen.  Van het Roncalli zijn dat Lotte Dekker en Amy Pieters, van de Rijksscholengemeenschap ’t Rijks Vera Hultermans  en Vera van den Eijnden leerling van het Mollerlyceum.

/imagecache/lg/uploads/2022/04/koningslinde.jpg

Als Kiwanisclub zijn we trots op het resultaat, elke leerling heeft een eigen interpretatie aan de opdracht gegeven, ieder ontwerp is uniek een heeft een eigen verhaal en laat zien hoe bevrijding en vrijheid worden beleefd.

Dus als u binnenkort wandelt over het Bolwerk, loop dan bij de Burgemeester Stulemeijerlaan eens een rondje rondom de Koningslinde en sta stil bij het verhaal van de vrijheid.