Korte geschiedenis

Kiwanis is ontstaan in 1915 in Detroit, in een periode waarin een twaalftal serviceorganisaties gevormd werd en tot bloei kwam in de Verenigde Staten.

De eerste Kiwanis-clubs stimuleerden hetdrijven van handel onder hun leden.
Vanaf 1919 koos Kiwanis er echter voor sociale dienstverlening boven handeldrijven te stellen.

• De eerste Kiwanis-club die buiten de Verenigde Staten en Canada werd opgericht, de Kiwanis Club van Tijuana, Baja California, Mexico, kreeg zijn charter in 1962.
  • De eerste Kiwanis-club in Europa werd opgericht in Wenen, Oostenrijk, in 1963.
  • Op 12-11-1965 startte de eerste Kiwanisclub Amsterdam als eerste KC-club in Nederland.
  • De formele startdatum van de Kiwanisclub Bergen op Zoom was op 06-01-1979 , we waren toen de 11e club in Nederland.